Samochody osobowe produkują ogromne ilości zanieczyszczeń. Trudno jest to tak naprawdę ograniczyć bo każdego roku na drogach pojawiają się nowi kierowcy, a liczba samochodów w naszym kraju gwałtownie rośnie. Przez to właśnie najwięksi światowi producenci samochodów muszą stosować różne rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji toksycznych spalin. Takie rozwiązania pojawiają się na układach wydechowych. Mowa o katalizatorach i filtrach cząstek stałych, które bardzo skutecznie oczyszczają spaliny ze szkodliwych związków chemicznych. Jest to obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, który właśnie zjeżdża z linii produkcyjnej. Wszystko jest spowodowane przez bardzo zaostrzone przepisy o normach emisji spalin.
Oczyszczanie spalin
Oczyszczanie spalin przez układ wydechowy jest dość prostym zabiegiem. W zależności od rozwiązania może się to trochę różnić. W pojazdach z silnikiem benzynowym pojawiają się katalizatory, które poprzez reakcje chemiczne usuwają toksyny z układu wydechowego. Katalizatory montowane są głównie przy końcówkach układu wydechowego, bo tam odbywa się najlepsze filtrowanie spalin z toksycznych związków. Filtry cząstek stałych działają na trochę innej zasadzie, ponieważ występują jedynie w samochodach z silnikami diesla. Tam w bardzo skuteczny sposób pozbywają się toksycznej sadzy, która gromadzi się w filtrze przez jakiś czas. Wszystko polega na wypalaniu sadzy przy bardzo wysokich temperaturach, a to oznacza że raz na jakiś czas trzeba bardziej obciążyć silnik. To znowu zmusza nas do szybszej jazdy, ale tylko w ten sposób możemy zadbać o filtr.
Czy można przerabiać układ wydechowy?
Układ wydechowy można przerabiać jak na ten moment, ale są pewne zasady, do których trzeba się stosować. Obowiązkiem jest posiadanie katalizatora lub w przypadku diesla, filtru DPF. Dodatkowo nie można naruszać konstrukcji w taki sposób, aby generowała ona zbyt wysoki hałas. Oczywiście producenci bardzo drogich samochodów omijają ten zakaz na różne sposoby, ale trudno jest kupić niefabryczny wydech z takimi rozwiązaniami. Najczęściej z wydechu wycina się katalizator, a jest to całkiem opłacalny zabieg. Okazuje się, że nawet zużyty katalizator można sprzedać za wysoką cenę, a wystarczy sprawdzić skup katalizatorów aby uzyskać więcej informacji. Problem jest taki, że samochód z przerobionym układem wydechowym może nie przejść przeglądu diagnostycznego ze względu na naruszenie konstrukcji.
Dodaj komentarz